CARA MENANAM CILI PADI

Berikut adalah cara-cara menanam cili padi yang perlu anda ketahui. Semoga cara menanam cili padi ini menjadi rujukan yang berfaedah bagi anda semua.

Pengenalan


Cili padi atau juga dikenali sebagai burung cabai adalah jenis cabai jenis semak, buah-buahan kecil, hijau apabila masak dan berubah menjadi merah selepas matang.

cili Padi juga mempunyai rasa yang kuat yang cukup kuat dan sesuai untuk dicampur di sambacan belacan.

Tanomkinotuan menanam cabai ini ke atas dapur. Keluarga tanomkinotuan suka makan cili tetapi tidak terlalu buruk. Makan dengan mudah sebagai makanan pembuka.


KEPERLUAN


Cili cabai adalah banyak cahaya matahari, tetapi pokok ini sesuai untuk berkembang dalam cuaca di negara kita.

Terdapat banyak variasi padi cabai yang tumbuh secara semulajadi di semak atau hutan kecil yang disebabkan oleh penyebaran benih oleh burung melalui cayers mereka.

Di mana-mana kita dapat melihat pokok-pokok dan buah-buahan cili kerana permintaannya sangat tinggi di pasaran.

Pada Tahun lepas  tanomkinotuan harga  cili boleh mencapai RM35.00 ringgit sekilogram supaya harga beras cili dalam lingkungan RM2.00 boleh dilambangkan dengan jari.

Cili beras adalah sangat mudah untuk tumbuh di tanah yang kaya dengan humus. Basah dan bukan kering dan keluli.

Cabai padi tidak memerlukan banyak baja. Ambil biji bibit kering dari kedai dan keringkannya, benih cabai benih langsung di tanah atau benih terlebih dahulu.

Sekiranya anda benih dalam periuk, anak benih cabai boleh dipindahkan selepas umur 2 minggu atau 3 minggu.

Selepas penanaman, jangan lupa untuk siram dan keluarkan teduhan bersih hitam atau sebarang teduhan yang sesuai.

cara menanam cili padi
cara menanam cili padi

TANAM DI PASU


Malah, cabai kelapa sesuai untuk ditanam dalam periuk, pilih pasu atau bekas 18 inci di atas untuk memberikan ruang akar mereka bebas untuk bergerak.

Harus diperhatikan di sini bahawa jika menanam padi di dalam pasu mesti disenyawakan sekurang-kurangnya dua minggu.

 Jika anda menggunakan baja kimia menggunakan satu sudu teh dan taburkan di sekitar pokok itu. Perlu diingatkan supaya tidak melekat pada batang kerana ia akan terbakar.

Pot dalam periuk juga perlu disembur sentiasa supaya pengudaraan di dalam tanah adalah baik. Berhati-hatilah untuk tidak merosakkan akar ketakutan pokok cabai anda akan mati.

PENYAKIT


Walau bagaimanapun, cili beras adalah mudah terdedah kepada penyakit seperti aphid putih yang menyerang belakang daun supaya daunnya menjadi putih seperti pertumbuhan pokok yang tidak stabil dan subur. Kadangkala cili cili layu dan mati.

Ini disebabkan lubang pengorek ulat. White Apid boleh dimusnahkan dengan racun serangga organik yang diperbuat daripada detergen, minyak masak dan air.

 Sembur pada jangkitan dan lakukan semburan sehingga apid hilang. Daun daun layu dipetik dan dimusnahkan. Pucuk baru akan muncul kemudian.

TUAI


Cabai padi boleh dituai selepas sebulan hingga dua bulan dengan memetik buah merah. Selagi pokok-pokok cabai menghasilkan bunga selagi anda boleh menuai hasilnya.

Nasi ayam sangat serba boleh sebagai makanan. Ini kerana makanan pedas mampu memberi selera makan yang lebih besar dan semakin meningkat.

Jadi apa yang anda tunggu, cari bibit biji cabai dan benih. Anda boleh mendapatkan hasil dalam masa satu bulan setengah mengikut variasi cili.


BACA JUGA :

0 Comments:

Catat Ulasan

Sila beri komen yang membina dan bertanggungjawab.

Komen berbentuk iklan atau spam akan dihapus.

Terima Kasih.