Pelaburan Yang Terbaik 2019

Apakah Pelaburan Yang Terbaik 2019? Hartanah, Saham atau Emas?

Beli 5 buah rumah. 200k a. Nilai pasaran 1juta. Jangan kejutan apa-apa nilai yang hebat. Kerana hutang itu 900k. Ekuiti hanya 100k. Tugas pelabur adalah untuk meningkatkan jumlah ekuiti.

Apakah Pelaburan Yang Terbaik 2019? Hartanah, Saham atau Emas?

Apakah ekuiti? 

Jumlah wang yang boleh masuk ke dalam saku selepas menolak hutang.

Ekuiti Pelaburan Hartanah

5 rumah dengan 1 juta nilai pasaran baru adalah baru untuk kertas. Belum lagi masuk ke dalam saku. Anda telah menjual rumah 200k, tetapi tiada siapa yang mahu membelinya. Dijual hanya pada 190k. Baki hutang adalah 180k, maka wang yang masuk ke dalam saku hanya 10k. Ia tidak boleh ditolak cukai dan kos lain.
Ekuiti Pelaburan Hartanah
Malangnya hutang 180k telah ditetapkan. Itu sebabnya pokok hutang. Dalam apa yang hutang semakin meningkat dan menurunkan kadar keuntungan yang diambil oleh bank.


 Pelaburan Ekuiti Saham

Beli 100k saham. Tiada hutang. Ekuiti 100k.

Selepas 3 bulan, nilai pasaran meningkat kepada 120k. Tetapi itu hanya satu kekayaan di atas kertas selagi ia tidak mengambil untung. 
 Saham Pelaburan Ekuiti
Bukan keuntungan masuk ke dalam poket lagi selagi stok belum dijual. Tiba-tiba apa yang dilakukan Donald Trump di Amerika Syarikat di sana, pasaran jatuh mendadak. Nilai pasaran ialah 90k. Dan itu hanya kerugian di atas kertas semata-mata selagi tidak memotong kerugian.

Begitu juga perangai pelaburan saham. Nilai pasaran berbeza-beza setiap hari. Kadang-kadang ia meningkat dengan cepat dan sering berjalan lebih cepat.


Pelaburan Ekuiti Emas

Beli emas bernilai 100k. Tiada hutang. Ekuiti 100k. Tetapi jika emas dicagarkan, maka ada hutang. Ekuiti berkurangan.
Pelaburan Ekuiti Emas
Nilai pasaran emas turun dan naik. Selepas sebulan, ia boleh meningkatkan nilainya. Ia juga mungkin berbaloi. Apa yang tinggal adalah berat emas. Selalunya pelabur mencari emas apabila ekonomi berada dalam keadaan huru hara. Walau apa pun, selagi emas tidak dijual maka nilai pasaran hanya keuntungan atau kerugian di atas kertas sahaja.

Dan emas tidak ada apa-apa hartanah dan saham wujud. Hartanah boleh disewa. Saham boleh dividen. Nilai pasaran jatuh sekalipun apabila kedua-dua harta tersebut mempunyai aliran wang ke dalam kantong.

0 Comments:

Catat Ulasan

Sila beri komen yang membina dan bertanggungjawab.

Komen berbentuk iklan atau spam akan dihapus.

Terima Kasih.