GOOGLE SEARCH - SEMUA BENDA PUN KO BOLEH CARI KAT SINI BRO!



KAEDAH PERTANIAN UNIK DI BANGLADESH










KAEDAH PERTANIAN UNIK DI BANGLADESH

KAEDAH PERTANIAN UNIK DI BANGLADESH

KAEDAH PERTANIAN UNIK DI BANGLADESH

KAEDAH PERTANIAN UNIK DI BANGLADESH


KAEDAH PERTANIAN UNIK DI BANGLADESH

KAEDAH PERTANIAN UNIK DI BANGLADESH
Add caption


lubang digali sedalam satu meter dan lebar. campurkan tanah kompos dan letakkan dalam lubang yang telah digali.

-------------------------------
Kelebihan Baja Kompos
-------------------------------
1.Tidak berbau
2.Meningkatkan kesuburan tanah
3.Memperbaiki struktur dan mengemburkan tanah
4.Memperbaiki pH tanah
5.Merangsang pertumbuhan pokok
6.Meningkatkan kualiti hasil pertanian


Faedah

1.Menyelesaikan masalah pencemaran dan bau busuk
2.Menjimatkan kos penyediaan kumbahan najis ternakan
3.Menjimatkan kos eletrik dan air
4.Mesra alam sekitar

boleh cuba kaedah ni !


MINUM AIR TEBU SEGAR TANPA MESIN
NAK MINUM AIR TEBU SEGAR TANPA MESIN INILAH CARANYA...KALAU ADA TANAMAN TEBU DI RUMAH BOLEHLAH CUBA CARA NI.











Air dari tebu, tanam sekali boleh minum air selamanya (Ancient technology of Thailand) sama seperti mengambil nira nipah di Malaysia.

Caranya:


1. Tunggu sehingga pokok tebu berumur 6 bulan. Dalam satu rumpun tebu hanya pilih satu pokok yg sesuai.

2. Ambil tong cat, potong di tengah ikat dan isi dgn media tanaman/potting soil. Ikat tong ini ke besi yg ditanam di tanah dikiri kanan tong tadi, agar tidak tumbang seperti ditunjuk di gambar.

3. Tunggu 2 bulan akar akan tumbuh dalam tong tersebut.

4. Setelah 2 bulan, cantas batang tebu bawah tong tadi secara serong 45° dan lebih kurang cukup untuk letak gelas/cawan di bawahnya, air akan keluar setitik2 dari batang tebu tadi. Boleh dapat dalam 1 gelas 1 hari.

5. Untuk dapatkan air, hiris nipis batang tebu itu setiap hari.

6. Sekiranya hirisan dibatang tebu yang dibuat setiap hari, telah sampai ke tong, injak tong tersebut naik ke atas.


TANAM KANGKUNG SENDIRI


Cara-caranya :

1.
benih hendaklah direndam  selama 32jam guna air paip(maximum)kalau ada benih yg kembang sangat dlm masa 24jam..boleh asingkan dan letak dlm tapis.boleh terus lompat masuk step no 2.

2.toskan benih lps rendam.masukkan dlm tpis.agak2 sj.jgn padat sangat jgn sikit sgt.

Pastikan guna tapis yg lubangnya kecil shj.lubang besar menyebabkan ank kangkung akn bolos nanti.jika benih ada yg dah berakar,masukkan akr2 kedalam lubang tapis

3.tapis yg letak atas baldi mesti ngam keduanya.masukkan air paip separas mencecah dasar tapis

4.tutup tapis berisi benih selama 2-3hari.tujuan tutup adalah utk menggalakan ank semai cepat tumbuh panjang.

5.lepas tutup, anak benih akan tumbuh seperti taugey.jangan panik.memang betul dah caranya tu...waktu ni dah boleh dedahkan kepada cahaya.air dlm takungan xperlu buang.boleh tambah baja AB.

6.Gunakan  baja ab dengan bancuhan 10mlab+2L air atau 1.5ec-2ec

7.kita hanya pantau air baja dan akar pokok.

Tambah air baja bila perlu.kadar bancuhan baja mulakan drp 1.5ec minggu1(10ml ab+2L air) , 2ec minggu ke2(15ml ab+2L air) dan 3ec minggu ke3 (20ml ab+2L air)

Tuai bila kangkung berumur +-3 minggu


Selamat mencuba!




TANAM KANGKUNG SENDIRI

BELAJAR TANAM KANGKUNG SENDIRI

CARA TANAM KANGKUNG SENDIRI

TIPS  TANAM KANGKUNG SENDIRI


Pahang pengeluar utama durian




Pahang pengeluar utama durian


Keenakan durian tidak dapat disangkal lagi kerana menjadi kegemaran segenap lapisan masyarakat negara ini.

Durian atau nama saintifiknya Durio zibethinus Murr tergolong dalam keluarga Bombaceae dan terdapat di seluruh negara.

Tidak hairanlah banyak nama tempat di Malaysia berdasarkan durian seperti Kampung Durian Sebatang di Raub, Pahang, Kampung Durian Tipus di Negeri Sembilan, Kampung Durian Hijau di Jerantut dan Simpang Durian, Durian Chondong di Johor.

Ia secara tidak langsung membuktikan ada penyebaran durian di Malaysia kerana tiada kata nama lain digunakan selain untuk pokok dan buah durian.
Khazanah ini dikenali di setiap peringkat dan lapisan masyarakat. Secara tidak langsung membuka mata dunia tentang keunikannya.

Anugerah ini juga memecahkan dinding prestij buah-buah tempatan di peringkat global dan mula digemari penduduk dunia.

Kini, hampir 200 varieti durian ditaftarkan Jabatan Pertanian Malaysia (DOA). Antaranya, varieti komersial seperti D24, D99 (Kop Kecil), D145 (Durian Hijau / Beserah), D168 (ioi / Hajah Hasmah), D160 (Tekka / Buluh Bawah), D197 (Raja Kunyit / Musang King) .

Mengikut statistik Tanaman Buah-Buahan Jabatan Pertanian 2015, sebanyak 70,607.8 hektar tanaman durian diusahakan dengan keluasan berjaya mencapai 51,048.6 hektar di seluruh Malaysia. Pahang sahaja mempunyai 15,423.9 hektar dengan keluasan berjaya 10,940.8 hektar.

Sementara itu, Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) menyenaraikan Pahang sebagai pengeluar utama durian dengan jumlah pengeluaran keseluruhan kira-kira 30,030 tan dalam tempoh enam bulan tahun ini mulai Jun hingga November depan.

Varieti durian seperti Musang King, IOI dan D24 berada di kedudukan teratas permintaan daripada penggemar tempatan dan luar negara. Tidak ketinggalan durian kampung yang tetap disukai kerana faktor harga dan rasa.
Perak menduduki tempat kedua dengan 8,405 tan diikuti Johor 6,821 tan.

Timbalan Ketua Pengarah FAMA, Abdul Razak Abdul Majid berkata, di Pahang pokok durian jenis Musang Raja, ioi dan D24 banyak ditanam di beberapa daerah seperti Bentong, Jerantut, Raub, Lipis dan Maran yang diusahakan secara kecil-kecilan dan komersial.

Katanya, harga yang mahal antara RM35 hingga RM85 sekilogram tidak menjadi penghalang kepada penggemar raja buah itu merasai keenakan Musang Raja yang berwarna kuning kuning dengan bentuk yang menarik.

Menurutnya, pasaran durian klon bukan saja tertumpu kepada masyarakat tempatan, malah turut dieksport ke China dengan cara sejuk beku. Usaha itu dilakukan FAMA Jerantut dengan kerjasama beberapa syarikat swasta.

"Untuk memberi pulangan lumayan dan menguntungkan, saya meminta pekebun durian di negara ini beralihakan durian jenis durian jenis Musang King selain beberapa klon lain seperti ioi dan D24.

"Walaupun terpaksa mengeluarkan modal agak besar, dalam tempoh empat hingga enam tahun, mereka pasti mampu meraih pendapatan lumayan berlipat kali ganda setiap kali musim durian," katanya.

Beliau berkata demikian pada majlis perasmian Pesta Durian dan Kenduri FAMA Pahang di Taman Tropika, Raub, baru-baru ini.

BUAT BAJA DARI RUMPUT DAN KULIT TELUR

BUAT BAJA DARI RUMPUT DAN KULIT TELUR

BUAT BAJA DARI RUMPUT DAN KULIT TELUR

BUAT BAJA DARI RUMPUT DAN KULIT TELUR

BUAT BAJA DARI RUMPUT DAN KULIT TELUR


BUAT BAJA DARI RUMPUT DAN KULIT TELUR 


Perkongsian dari FB : Liza Love Emran

Ini ada satu lagi baja yang tinggi kandungan nutrien untuk pertumbuhan sihat tanaman kita dan yang paling best sekali cuma menggunakan bahan terbuang. BAJA DARI RUMPUT!


BAJA CAIRAN RUMPUT ini kaya nitrogen, phosphorus, potassium, magnesium, boron, copper, manganese, sulfur, iron and silicon.

Baja ini sangat sesuai digunakan untuk pokok2 bunga atau sayur. Boleh disiram ke tanah atau digunakan sebagai baja foliar. Pastikan baja ini dicairkan sekurang2nya 10 kali ganda sebelum digunakan ya. 1 bahagian baja dicampur dengan 10 bahagian air.

Rumput yang selalu dicabut buang begitu saja ataupun pokok2 bunga lebihan terutamanya ros jepun amat kaya dengan nutrien dan mineral. Rugi lah kalau dibuang saja.

Bahan-bahannya:



-rumput yang dicabut bersama akarnya
-sedikit kulit telur hancur
-kain kasa
-tali
-baldi bertutup

Cara-caranya:


-masukkan rumput dan kulit telur ke dalam kain kasa.

- bunjutkan dan ikat kemas (bunjut jangan terlalu ketat/padat nanti susah air menyerap).

- masukkan kedalam baldi bersama air tanpa klorin (setiap cekak rumput + 1 jag/gayung air)

-tutup dan peram di luar rumah selama 2-4 minggu.
*jangan peram dalam rumah sebab berbau musyuk

-cairan baja boleh digunakan selepas 2 minggu. Cairkan 1 bhgn baja + 10 bhgn air. Kalau warna terlalu pekat tambah air lagi sebelum guna. Warna air bancuhan baja sepatutnya lebihkurang warna teh cair/nipis.

Sisa/hampas dari cairan baja ni (yang tertinggal dalam kain kasa tu) boleh ditambah ke dalam kompos. Baja cair juga boleh disiram pada kompos untuk menggalakkan proses pereputan bahan kompos.

SELAMAT MENCUBA


>>>Baca juga : 

  1. KAEDAH PERTANIAN UNIK DI BANGLADESH
  2. MINUM AIR TEBU SEGAR TANPA MESIN

Related Post

Blog Archive

DEKORASI MURAH!

Translate

Popular Posts

BEBAS HUTANG

RAHSIA BISNES DI SHOPEE

Jumlah Paparan Halaman